وبلاگ

توضیح وبلاگ من

درس خواندن والدین و فرزند

 
تاریخ: 20-12-96
نویسنده: عین. کاف

از هفت فرزندش سه تای آنها را  در کمتر از ده سال گذشته به علت حادثه و بیماری از دست داده. داغ جوان دیده. می گویند هیچ داغی بدتر از داغ جوان نیست. هنوز چهلم همسرش هم نرسیده که در یک میهمانی به مناسبت میلاد حضرت زهرا(سلام الله علیها) این بانوی صبور را می بینم. بعد از حال و احوال مختصری از تجارب مادرانگی اش می گوید. با اینکه تحصیلات بالای درسی و دانشگاهی نداشته اما در تلاش بوده تا فرزندان خود را طبق دانسته ها و اصول اخلاقی و دینی تربیت کند و به آنها آموختن را بیاموزد. از اینجا شروع می کند که نوه اش رشته فلسفه می خواند. با اینکه مادربزرگ سررشته ای از مطالعات فلسفی ندارد اما وقتی نوه می خواهد با او مباحثه کند تا مطالب درسی برایش بهتر جا بیفتد هر آنچه می داند و به ذهنش می رسد را درباره آن اصطلاح یا موضوع بیان می کند و به خاطر تحصیلات آکادمیک نداشتن دست رد به خواسته نوه نمی زند. می گوید پیش از این هم برای فرزند آخرش (که حدود6 سال پیش مرحوم شده) همین ترفند را بکار برده. وقتی پسرش کلاس اول راهنمایی می رود و مادری که فقط تا کلاس ششم خوانده بود برای کمک درسی به فرزند درمانده می شود. تصمیم می گیرد خودش هم مدرسه را از سر بگیرد و به بهانه رفع اشکال درسی با فرزندش هم درس می شود و تا سیکل را با هم می خوانند. 

یا به عنوان مثال خانواده دیگری را سراغ دارم که پدر به خاطر تشویق پسر به موفقیت در کنکور، در آزمون سراسری ثبت نام می کند و با جدیت ادامه می دهد، تا جایی که الان هر دو مشغول تحصیل در مقطع دکترا هستند.

همراهی با فرزند، یکی از بهترین روش های تربیت فرزند است که هم مادر را به روز و در جریان دنیای پیرامون فرزند نگاه می دارد و هم در خلال این همراهی بهتر می توان نکات وتوصیه هایی را منتقل کند. همراهی در درس، تفریح و حضور در فضای مجازی می تواند مادر را مثل یک دوست صمیمی در کنار فرزند نشان دهد. حضرت علی –علیه السلام- نیز در نهج البلاغه بر فرزند زمانه بودن و تربیت فرزند مطابق شرایط روز تاکید دارند. چه بسا مادری که ده ها مدرک تحصیلی و دانشگاهی و گواهی های معتبر علمی داشته باشد ولی از دانش خود به عنوان پُتک و فشاری برای اجبار فرزند به تحصیلات استفاده کند و نتواند به اندازه این مادر با هوش و درایت فرزند را ترغیب به علم آموزی کند. به گونه ای که داغ فرزندانش باعث نمشود خم به ابرو بیاورد و با اطمینان خاطر از اینکه به وظایفش به خوبی عمل کرده از آنها یاد می کند.

 


فرم در حال بارگذاری ...

« چراغ سبز ورود زنان در عرصه مدیریت حوزهعواقب تشت پر از شیر »